‘’Sağlık
Bakanlığı İletişim Merkezi’nin(SABİM)
çalışmaları iyi sonuçlar doğurmuyor.
Hastalar bu birimi suistimal ediyor.
Sağlık çalışanlarına iftiralar ediliyor.
Hiç yapmadığı şeyler yaptı deniyor.
SABİM ise sağlık çalışanlarına
direk
soruşturma açıyor.
Soruşturma sonunda sağlık
çalışanının haklı olduğu
ortaya
çıkıyor.
Fakat haksız şikâyet eden kişiye
yaptırım uygulanmıyor.
Sağlık
Bakanlığı İletişim Merkezi’nin tam olarak görevi nedir. Çalışmaları nelerdir?
SABİM ’in görevi hastaların
şikâyetlerini toplayıp bunları hastanelere bildirmek. Yani olayın ne olduğunu
anlamaları tabiki zor. İnternet üzerinden çalışıyor. Şikâyetleri alıyor. Bana
şunu dedi, bunu dedi gibi… Ondan sonra da hastanelere soruşturma açıyorlar. Bir
sağlık çalışanına haksız yere suçlama yapıldığı zaman yaptırım uygulamıyorlar.
Durum böyle olunca da bu birim suistimal ediliyor. Bütün şikâyetler haksız
demiyorum. Fakat vatandaşa yansıyan her hangi bir şey olmadığı için rahat rahat
isteyen istediğini yazıyor. Devamlı sağlık çalışanının üstüne gidiliyor.
İhbarların çoğunluğu haksız yere yapılıyor.
Salık
çalışanlarının Sağlık Bakanlığı İletişim Merkezi ile ilgili problemlerinden
genel olarak bahseder misiniz?
Özellikle bizim sağlık çalışanları
olarak rahatsız olduğumuz konu Sağlık Bakanlığı İletişim Merkezine(SABİM) bir
şikâyet geldiği zaman her hangi bir şey sormadan sağlık çalışanını suçlu ilan ediyorlar.
Hatta internette yayınlıyorlar. Her ihbarda ciddi bir şey varmış gibi
soruşturmaya tabi tutuyorlar. Bu sağlık çalışanlarının üzerinde psikolojik bir
baskı oluşturmaya başladı. Güya sağlık çalışanlarının haklarının birimi de var
hastanelerde. Nedense bunu aktifleştirmiyorlar. İş çok tuhaf bir hal aldı. Yani
devamlı şikâyet ediliyorsunuz. Bu da Sağlık çalışanlarının çalışma şevkini
kırıyor. Yine dolaylı olarak hastalar bu işten etkileniyor. Sağlık çalışanları
çekinerek çalışmaya başladı. Rahatsız oldular bu durumdan. En son bir doktor
arkadaşımızın SABİM soruşturması nedeni ile intihar etmesi bu durumun geldiği
noktayı gösteriyor. Bu olay sağlık çalışanlarını daha da etkiledi. Bir şey var
ya da yok diyemiyorsunuz. Sürekli şikâyet ediliyorsunuz. Şikâyet çok güzel
soruşturuluyor. Fakat vatandaş haksız çıktığı zaman kimse bir şey yapmıyor.
Şikâyet edenin sağlık çalışanına haksızlık ettiği ortaya çıkınca mutlaka
yaptırım uygulanması lazım. Yani bunun bir suç olması lazım. Herkesin kafasına
göre bir sağlık çalışanı hakkında atıp tutmaması lazım Çalışanları suçlamak bu
kadar ucuz olmaması lazım. Biz bunun için tepki koyuyoruz. Bizim arkadaşımız bu
yüzden intihar etti. Biz bu yüzden performans düşüklüğü yaşıyoruz. Bu durum
bizi çok rahatsız ediyor.
Hocam peki
bu durum nasıl düzelebilir?
Sağlık Bakanlığındaki çalışan
haklarını koruma birimleri devreye girerek aktif bir rol almalı. Bununla
birlikte gereksiz yere yapılan bu ihbarlar ve suçlamalar eğer ki sağlık
çalışanının bir suçu yoksa şikayet edene de bir şekilde ceza verilmesi yaptırım
uygulanması lazım. Yani bunu yapmak suç olmalı. Bu durumun suistimal
edilmesinin önüne geçilmesi lazım. Eğer sağlık çalışanının bir suçu varsa
vatandaş dilediği gibi şikâyet etsin. Buna bir sözümüz yok. Hakkını arayacak
tabiki. Fakat bizlere iftira atmasınlar. İftira attığı için sağlık
çalışanlarının intiharına neden oluyorlar. Sağlık çalışanlarının
psikolojilerini bozuyorlar. Sağlık çalışanları bu durumu düzeltmek için
çalışsınlar. Bize bu noktada yardımcı olsunlar. Başka türlü bu sorun çözülmez.
Sağlık
Çalışanları bu durumlardan korunmak için bir çalışma yapıyor mu? Sağlık
Çalışanlarının bu tarz birimleri var mı?
Sağlık Çalışanlarının bu iş için
çalışan sendikaları var. Bunun için çalışmalar yapılıyor. Geçen gün yaptığımız
basın açıklaması da bunun bir örneğiydi. Basın mensupları da yardımcı olur
inşallah bu konuda bize. Sağlık çalışanları bu konuda uğraşıyor. Ama tabi bu
konunun daha üst seviyede dillendirilmesi lazım. Ankara’da, Bakanlık’ta ve
yüksek makamlarda değerlendirilmeli.
Kayserinin Yeşilhisar İlçesi
Peki, bu
durum ne zamandan beri yoğunlaştı. Yoksa geçmişten beri bu durum böyle mi?
Bu durum 3 yıldan beri bu boyutta. 3
yıldan beri sağlık çalışanlarının üzerinde çok ağır bir baskı var. Buda sağlık
çalışanlarını çok fazla sıkıntıya sokuyor.
Sağlık çalışanlarının
başka ne sorunları var? Daha içeriye doğru bakarsak. Haksız şikâyetler
dışındaki sorunlar neler?
Bir performans sistemi var.
Hastalara nasıl baktığınızla ilgilenmiyor. Sen hastaya iyi muamelemi gösteriyor
musun, ilgileniyor musun? Bununla ilgilenmiyorlar. Sadece kaç hastaya bakmışsın
bununla ilgileniyorlar. Bu durum sağlık çalışanının performansını sayıyla ölme
oluyor. Bu büyük bit yanlış. Sağlık çalışanlarının sosyal haklarında son 5
yıldır mesai şartları, tahinler ile ilgili problemler hepsi artarak devam
ediyor. Sağlıkta dönüşüm diye uygulanan bir program var. Bu program sağlık
çalışanlarının aleyhine işliyor. Sağlık çalışanları mutsuz ve isteksiz
çalışıyor. Benim kanaatimce bu etkenler sağlık çalışanlarının verimini
düşürdü.
Peki, bu durumun
sorumluları kim?
Sistemi değiştirmeye uğraşanlar bu
durumun sorumlusu. Bu sistem değişikliklerinin sağlık çalışanlarını nasıl
etkileyeceğini düşünmüyorlar. Çalışmalar yapıyorlar fakat sonuç çıkmıyor.
Hastaları memnun edeceğiz, yüzünü güldüreceğiz diye çalışan siyasiler sağlık
çalışanlarını sıkıntıya sokuyorlar. Mutsuz olan bir sağlık çalışanının bir
hastayı mutlu etmesi imkânsız. Sağlık çalışanını düşünmeyen bir sistem
başarısız olmaya mahkûmdur.
Sağlık
çalışanlarının mutlu olması için neler yapılmalıdır?
Yapılan uygulamalar sağlık
çalışanlarını nasıl etkiler bunu düşünmeliler. Sağlık çalışanlarının bu
konularda sözü olması lazım. Mesela performans değerlendirilecek. Nasıl
değerlendirilecek? Bunu sorması lazım. Herhangi bir birimi bir yere koyacaksın
veya bir birimi düzenleyeceksin. Bunu sağlık çalışanlarına da sormak lazım.
Maalesef bizim ülkemizde bu yapılmıyor.
Bir Doktor
olarak bir hastadan hakaret yemeniz sizi nasıl etkiler?
Huzurlu çalışamam. Çok kolay değil
sağlık sektöründe çalışmak. Biz makine değiliz ki. Doktor makine değildir.
Sonuçta bizde insanız. Mesela, vatandaş geliyor usulsüz istekte bulunuyor.
Hasta ortalıkta yok ama onun adına ilaç yazdırmak istiyor. Haliyle yazamıyoruz.
Bu durumda sorumlu tutuluyoruz. Yazamadığımız için de hakaret işitiyoruz. Sonra
da şikâyet ediliyor.
Son olarak
neler söylemek istersiniz?
Sağlık çalışanlarının çalışma ortamı
düzeltilmeli. Onlar mutlu olmadan hastalar mutlu olamaz. Burada hastaları mutlu
görmenin anahtarı sağlık çalışanlarının mutlu olması. Mutlu olmak derken biz
bir şey istemiyoruz. Fakat çalışma ortamımız düzelsin. Hastalarla muhatap
olduğumuz zaman bir hakaret yediğimiz zaman, haksız şikâyet aldığımız zaman
arkamızda birileri dursun. İdare bize destek olsun. Maalesef şu anda arkamızda
bu destek yok. Emeklilik hakkımız düzelsin. Diğer haklarımız düzenlensin
istiyoruz. Bütün bu olumsuzluklar sağlık çalışanlarının üzerinde. Sağlık
çalışanlarının hakları düzeltilmeden sağlık sisteminin düzeleceğine
inanmıyorum.
KAYSERİ DENİZ POSTASI
GAZETESİNDE YAYINLANDI
RÖPORTAJ UĞUR AYAZSIN
HAZIRLAYAN LEMAN ÖZDİLEK
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder