BİR İLÇENİN KALKINMASINI SAĞLAYIP
SAĞLAYAMAMASI ÇEŞİTLİ FAKTÖRLERE BAĞLIDIR
Mustafa Bey bize kendinizi
tanıtırmısınız?
Kayseri merkezde serbest avukatlık
yapıyorum. Kayseri
Kocasinan Yemliha Kasabası doğumluyum. 6 yılı Almanya’da olmak üzere 25 yıl
sınıf öğretmenliği yaptıktan sonra emekli oldum. Şu anda kısa adı KASDER olan Kayseri Strateji Derneği yönetim kurulu başkanıyım. .
Kalkınmasını
sağlayamamış ilçelerde belediyenin anlamı nedir?
Bir ilçenin kalkınmasını sağlayıp
sağlayamaması çeşitli faktörlere bağlıdır. İlçenin
şehirler arası yollara yakın olması, endüstri merkezlerine yakınlığı,
geleneksel el sanatları, Turizm potansiyelinin olup olmaması v,s, şeklinde
onlarca neden sayılabilir. Bu faktörlerden birisi de ilçenin belediyesinin
kalkınmaya katkısının olup olmamasıdır.
Bu duruma iki örnek
verebiliriz. Bunlardan birisini hepimiz biliyoruz. Kayseri
Büyükşehir Belediyesi bütçesinde para olmamasına rağmen imkânlar yaratıp
Kayseri Kadir Has stadını yapması olayıdır. Kayseri Belediye bütçelerinin ¼
merkizi idareden, ¼ ü bağışlardan, ¼ ü arsa satışlarından ¼ ü ise vergi ve
diğer gelirlerden oluşmaktadır. Eğer merkezi bütçeden gelen para ile hizmet yapılması düşünülse idi Kayseri’deki hizmetlerin yarısı bile yapılamazdı.
İkincisi ise Almanya’dan örnek
vermek gerekirse Almanya’da belediyelerin ilçenin kalkınması için önceden
belirlenen alanlara bizdeki organize sanayi benzeri alanlar oluşturup
sonrasında özel sektörün yatırım yapması için teşvik edilmektedir.
Ancak gerek
belediye personeli araç gereci gerekse bütçesi ile kalkınmaya direk bir katkı
yapmamaktadır. Hatta o belediye sınırları içerisindeki kalkınmışlık belediyenin
hizmetlerinin verimliliği için itici güç olmaktadır. Belediye kalkınmayı değil
kalkınma belediyeyi teşvik etmekte hizmetlerinin artırılıp artırılamamasına
sebep olmaktadır.
Buradan şu sonuç
çıkmaktadır. İlçe kalkınamamışsa belediye itici güç olabildiği gibi ,
kanunda kitapta yazılanı dahi yapamayan asli görevi olan alt yapı
hizmetleri imar ,ulaşım v.s. dışına çıkamayarak kalkınmaya katkı
yapamamaktadır.
Kalkınmasını sağlayamamış ilçelerde biz ‘Belediye başkanlarına ‘ nasıl bir
yetki verdiğimizin bilgisine sahipmiyiz?
Seçimle gelen belediye başkanları kendi
vizyonları ile katkı sağlayabilecek eğitim
seviyesi, liderlik v.s. özellikleri varsa kalkınmaya katkıda
bulunabilmektedir. Bizler seçtiğimiz ve seçeceğimiz belediye başkanlarına
vereceğimiz yetki ile ilçenin alt yapısı ,imar,ulaşım v.s. kanunla sayılan
görevleri dışında ilçenin kalkınması için projeler üretmek , alt yapısını
yapıp hazırlamak gibi görevleri de vermekteyiz.
Kayserimizde Türkiye’de ilk
olan Belsin semti gibi toplu konut projeleri ile sadece ikamet değil işgücü ve
kalkınmada birlikte gelmektedir. İncesu’ya yapılan TOKİ konutları ilçenin kalkınmasına
büyük katkılar sağlamaktadır. O halde Belediye Başkanlarını seçerken vizyonlu
ufku açık kimseler olmasına dikkat edilmelidir.
Belediye bünyesinde
‘İş Kur Hizmet Noktasının ‘faaliyetine yönelik memnuniyet ve memnuniyetsizlik
durumuna göre kamuoyu araştırmasının verilmesi gerekmezmi?
Belediyelerde memnuniyet de memnuniyetsizlik araştırmalarının her hizmet
için
ayrı ayrı kamuoyu yoklaması yolu ile yapılması gerekmektedir. Ancak
çoğunluğun kararlarına da saygı duymak gerekir. Ayrıca en büyük memnuniyet
anketi seçimdir. Seçimlerde ülke politikaları yerine mahalli kalkınma
projeleri, çalışmaları değerlendirilmeli, belediye başkanları ve ekibi partili
değil bireysel aday olup ona göre değerlendirilmelidir.
Belediye Büro
Hizmetlerine’ İş Kur ‘adı altında yada değişik isimlerle alınan personelin
eğitim seviyesini
önemsememe lüksüne ‘Belediye Başkanı’ sahipmidir?
Belediyelerin başarısı çalışanlarının
kariyeri ve başarısı ile doğru orantılıdır. Eğer
sadece maaş almak, gününü ve saatini doldurmak amacı ile çalışır,
belediyenin hizmet kalitesini artırmak için gayret içinde olmazsa bu başarıyı
engeller.
Bilhassa seçim dönemi yaklaştığında oy avcılığı amacı ile
belediyelere alınan çalışanların liyakatsiz olması sonrasındaki dönemde
başarılı olabilecek belediye başkanlarının ayağına bağ olmaktadır. Belediye
başkanları çalışanlarının kariyer ve liyakat sahibi olması için gayret
göstermelidir.
Dönem
Değerlendirilmesinde ‘Belediye Başkanı, Başkan Yardımcısı, Encümen ve Meclis
Üyelerinin ‘ değerlendirilmesinin yapılması gerekmezmi?
Belediyelerde yöneticilerin
çoğunluğu devlet memuru statüsünde, meclis üyeleri ise
sorumluluğu olan ancak yetkisi olmayan kişilerdir. Yetkisi nasıl olmaz
sorusunun cevabı pratik hayattaki uygulamadır.
Meclis, Belediye başkan ve
bürokratları tarafından hazırlanan projeleri çok kısa bir zaman aralığında
onaylanma makamı haline gelmiştir. Dolayısıyla Meclis üyeleri ile ilgili dönem
değerlendirilmesi yapmak için yetkilerinin artırılması gerekir. Başkan
yardımcılarının başkanla birlikte değiştirilmesi istihdam açısında devlet
memuru olan başkan yardımcılarının görevden alındığında nerede görevlendirileceği
sorunu çıkar.
Üstelik yapılan işlerdeki devamlılığı engelleyebilir. Kaldı ki başkan
yardımcıları belediye başkanlarının performansı ile çalışır ya da çalışamaz.
Hedef verilirse yerine getirir. Bu nedenle mevcut yapı ile bunlar hakkında
dönem değerlendirilmesi yapılması haksızlıklara yol açabilir.
Ancak Encümen için dönem
değerlendirilmesi yapılması gerektiği kanaatindeyim. Encümenin yapısı da
yapacağı görevle orantılı olarak liyakat ve kariyer sahibi olması gerekir.
Dönem değerlendirilmesi fikri iyi düşünülmüş ancak yerel yöneticilerin görev ve
yetkilerinde reform yapılmadıkça sorumlu tutulmaları haksızlık olur.
Belediye Başkanları
ilçesindeki eğitim seviyesi olan (üniversite mezunları) gençleri önemsememekle,
kuruma ilçesindeki eğitim seviyesi olan gençlere ve ailelerinin psikolojisine zarar
vermiyormu? Bu aynı zamanda bir ‘İnsan
Hakları İhlali değilmidir’?
Hizmet etmek için kişinin bireysel
becerileri çok önemlidir. Bu kişinin o ilçeden
olması gerektiği bence ikinci derecede önemlidir. O ilçeden kişilerin
ailelerinin haklarından çok hizmetin kalitesi önemlidir. Aynı
seviyede olduğu düşünülüyorsa o ilçe çocuğunun tercihi tabiki öncelikli
olmalıdır’ İnsan Hakları İhlali’olması için liyakatsiz yabancının liyakatli
ilçe gencine yada liyakatsiz ilçe gencinin
liyakatli tercih edilmesi ile oluşur. Esas kriter liyakattir.
Dönem
değerlendirilmesi yapılırken bizler görmek istediklerimizi göremedik diye
‘Başarısız Dönem demek ‘ yerine konunun
analizini uzmanların yapması gerekmezmi?
Demokrasi çoğunluk tarafından tasvip
edilmek ve seçilmek ile mümkündür. Başarısız
olan bir dönem de halk tarafından tasvip ediliyorsa yapacak bir şey
yoktur. Aday olacak başkan adayları profesyonel uzmanlara rapor
hazırlatıp başarısız olduğunu düşündüğü kişilerin aleyhine kullanabilir. Bu
yolla seçmen kitlesinin ufkunu ve kendine de belediye başkanlığının yolunu
açar.
Merkez İlçe olmak
konusunda bize ayrıntılı bilgi verirmisiniz?
Merkez İlçe olmak elbette başta söylenen
kalkınma için bir fırsattır. İller planlama
yaparken tüm ilçelerden oy alabilmek için o ilçelerin de kalkınması için
projeler üretmek zorunda kalacaklardır .
Bilhassa büyükşehir bütçelerinin %10
unun ilçelere ayırmak zorunda olması dolayısıyla hizmetlerin daha da artacağı
kanaatindeyim. İlçe belediyelerinin fonksiyonu, belirleyiciliğinin azaldığı
doğrudur. Ancak kalkınma için topyekün projeler üretme, bütçe ayırma, ufuk ,
kaliteli ve vizyonlu eleman çalıştırma gibi konularda büyükşehirler daha
avantajlı bulunmaktadır. Kayseri’mizdeki 11 ilçenin merkez ilçe olması
kalkınma açısından büyük bir fırsattır.
Bu güzel röportaj için çok
teşekkür ederim.
Kayseri Strateji Derneği Başkanı olarak görüşlerimizi açıklama imkanı
verdiğiniz için
biz de teşekkür
ederiz.
RÖPORTAJ LEMAN ÖZDİLEK
RÖPORTAJ LEMAN ÖZDİLEK
Yeşilhisarımız adına son derece faydalı bir röportaj olmuş, özellikle ilçemizin eğitimli ve kalifiye gençlerinin öncelikli istihdamına dair olan bölüme sonuna kadar katılıyoruz.İlgili kişilerle beklentilerimizi ve sorunlarımızı yansıtan röportajlarınızın devamını diliyoruz.
YanıtlaSilşu an yeşilhisarda tarımda kullanılan alet edevat türkiye standartlarının en üst sıralarında diyebilirim çiftçinin tek eksiği ilçemizin esnafınında aynı derdi olan düşük faizli veya teşvikli kredilerdir çevremizdeki ilçelerin kullandıgı kredinin abartmış olmayayım ama neredeyse yüzde birini kullanmıyor ne çiftçimiz nede esnafımız saygılar
YanıtlaSil